Recensie: De zon is ook een ster – Nicola Yoon

‘De meeste gedichten die ik ken gaan over liefde of de sterren. Jullie dichters zijn geobsedeerd door sterren. Vallende sterren. Stervende sterren.’ ‘Sterren zijn belangrijk’, zeg ik. ‘Oké, maar waarom niet meer gedichten over de zon? De zon is ook een ster, voor ons de belangrijkste die er is. Alleen dat al is een gedichtje of twee waard.’

In De zon is ook een ster (hulde aan de titel!) volg je Daniel en Natasha. Beiden worstelen met hun familie, hun achtergrond en vooral met hun toekomst. Volg je je passie of moet je doen wat je ouders van je verwachten? Op de dag dat ze elkaar ontmoeten, staan ze allebei op een zo’n kruispunt. In de loop van het verhaal ontdek je veel over hoe ze op dit kruispunt zijn beland, maar ook over hun gedachtes over liefde en leven. Het boek staat dan ook vol met zinnen die je zou kunnen bundelen in een boekje met filosofische citaten. Liefde, natuurkunde, determinatieleer… alles komt op een bijzondere manier voorbij.

Een ander perspectief
Het allermooiste aan het boek is wat de schrijfster doet met de perspectieven. Veel personages, ook bijfiguren, komen in het boek een keer zelf aan het woord. Ook de ouders, de advocaat, de secretaresse en zelfs een willekeurige metrobestuurder vertellen hun verhaal. Hierdoor wordt het verhaal compleet en versterkt het boek de vraag of het leven uit toevalligheden bestaat of dat alles voorbestemd is.

Liefde, familie en afkomst
In De zon is ook een ster komen ontzettend veel mooie thema’s langs, zoals liefde, familie en carrière, maar ook migratie en je thuis voelen in een land waar je familie niet vandaan komt. Daarnaast kom je soms ineens een natuurkundige of historische uitleg tegen. Dit plaats hun levens in een groter perspectief. En dat is denk ik ook wat de schrijfster wil doen: laten zien dat we alles in het grote geheel moeten bekijken en dat niks op zichzelf staat.

Ik heb heel erg genoten van het boek. Soms was het iets te zoetsappig, maar dat past wel bij het Young Adult genre. Het illustreert heel mooi hoe liefde zoveel invloed kan hebben op iemands leven en er zelfs een andere richting aan kan geven. En het boek zit barstensvol met zinnen die je in je notitieboekje wilt noteren. Dat is altijd een goed teken!

2 responses to “Recensie: De zon is ook een ster – Nicola Yoon”

1. Vivian Veltman Avatar
    Vivian Veltman