Recensie: De zon is ook een ster – Nicola Yoon

Het vorige boek dat ik van Nicola Yoon las, was Alles wat je lief is en sprak me heel erg aan door het bijzondere verhaal en de fijne, poëtische schrijfstijl. Haar nieuwste boek, De zon is ook een ster, had ik al regelmatig voorbij zien komen op sociale media. De titel trok me meteen en herinnerde mij aan mijn vroegere docent Italiaans die meermaals enthousiast had verteld dat Dante Alighieri als één van de eersten wist dat de zon een ster was. Zo schreef hij: ‘l’amor che move il sole e l’altre stelle’ – de liefde die de zon en de andere sterren beweegt. Zo maakte een bijzondere associatie mij nieuwsgierig naar een boek. Want waarom wordt deze oude, natuurkundige ontdekking op de voorkant van een boek gezet?

‘De meeste gedichten die ik ken gaan over liefde of de sterren. Jullie dichters zijn geobsedeerd door sterren. Vallende sterren. Stervende sterren.’ ‘Sterren zijn belangrijk’, zeg ik. ‘Oké, maar waarom niet meer gedichten over de zon? De zon is ook een ster, voor ons de belangrijkste die er is. Alleen dat al is een gedichtje of twee waard.’

Het verhaal
Het boek gaat over Daniel en Natasha. Beiden worstelen met hun familie, hun achtergrond en vooral met hun toekomst. Volg je je passie of moet je handelen in de lijn der verwachtingen? En wat doe je als je toekomst voor jou wordt bepaald? Op de dag dat ze elkaar ontmoeten, staan ze allebei op een zo’n kruispunt, al dan niet vrijwillig. In de loop van het verhaal ontdek je veel over de aanloop naar dit kruispunt, maar ook over hun gedachtes over liefde en leven. Het boek staat dan ook vol met zinnen die je zou kunnen bundelen in een boekje met filosofische citaten. Liefde, natuurkunde, determinatieleer…alles komt op een herkenbare manier voorbij.

Bekijk het vanuit een ander perspectief
Het allermooiste aan het boek is wat de schrijfster doet met de perspectieven. Veel personages, ook bijfiguren, komen in het boek een keer zelf aan het woord. Ook de ouders, de advocaat, de secretaresse en zelfs een willekeurige metrobestuurder vertellen hun verhaal. Hierdoor wordt het verhaal compleet en versterkt het boek de vraag of het leven uit toevalligheden bestaat of dat alles voorbestemd is.

Liefde, familie en afkomst
In het boek komen ontzettend veel mooie thema’s langs, zoals liefde, familie en carrière, maar ook migratie en je thuis voelen in een land waar je familie niet vandaan komt. Daarnaast struikel je soms plots over een natuurkundige uitleg of een historisch verschijnsel. Dit voegt veel toe aan het verhaal, omdat dit het verhaal in een groter perspectief plaatst. En dat is denk ik ook wat de schrijfster wil doen: laten zien dat we alles in het grote geheel moeten bekijken en dat niks op zichzelf staat. Net zoals de leefbaarheid van onze planeet afhankelijk is van de zon, is ook alles in ons dagelijks leven afhankelijk van factoren die we vaak over het hoofd zien. Maar is het leven daardoor niet meer dan een reeks toevallige gebeurtenissen of is er alsnog schoonheid te vinden in de samenloop van al die factoren?

Ik heb heel erg genoten van het boek. Soms was het iets te zoetsappig, maar dat past wel bij het Young Adult genre. Het illustreert heel mooi hoe jonge liefde zoveel invloed kan hebben op iemands leven en er zelfs een andere richting aan kan geven. En mede daardoor zit het boek barstensvol met zinnen die je in je notitieboekje wilt noteren en dat is altijd een heel goed teken.

Rating: 4 out of 5.

2 thoughts on “Recensie: De zon is ook een ster – Nicola Yoon