Dubbele recensie: Buurtsupermens en Versluierde heuvels

Nadat ik de vorige keer een blog had geschreven met tips voor Japanse boeken, bleef ik geïnspireerd om meer te lezen. Mede dankzij jullie tips heb ik nog twee boeken gelezen van (deels) Japanse schrijvers. Nu deel ik met jullie graag mijn leeservaringen!

Buurtsupermens – Sayaka Murata

Zowel de kaft als de samenvatting op de achtergrond trokken meteen mijn aandacht. Dat er een heel boek gewijd wordt aan iemand die in een buurtsuper werkt lijkt wat saai. Toch heb ik juist geleerd dat dit soort boeken je aan het denken kunnen zetten en vaak veel diepe lagen hebben. Ik had het wat Buurtsupermens betreft bij het juiste eind. Het boek gaat over Keiko Furukura, een vrouw die al 18 jaar als flexwerker in dezelfde buurtsupermarkt werkt. Haar omgeving vindt het raar dat ze als dertiger ongetrouwd en als flexwerker door het leven gaat. Haar zus vraagt zich dan ook regelmatig hardop af wanneer haar zusje zal “genezen”.  Keiko is echter heel blij met haar baan. Ze haalt hier veel ritme en voldoening uit. Op een bepaald moment voelt ze toch de druk van haar omgeving en gaat ze proberen een normaler leven te leiden. Hoe dit afloopt houd ik nog even voor me. 😉

Wat ik zo goed vind aan dit boek is dat het laat zien wat er gebeurt als je niet doet wat de samenleving van je verwacht. Ik denk dat in veel samenlevingen – waaronder ook de onze – scheef wordt gekeken naar mensen die geen ‘huisje-boompje-beestje’-leven hebben. Voor Keiko is het dan ook frustrerend dat haar familie blijft zeggen dat ze moet “genezen”. Om zo normaal mogelijk te zijn kijkt ze vervolgens af van anderen. Ze gaat op een gelijksoortige manier praten of koopt bijvoorbeeld kleding in dezelfde winkel als haar collega.

Onze drie stemmen klinken in koor. Bij de manager verloopt de ochtendmeeting toch het strakst, denk ik bij mezelf, terwijl Shiraha binnensmonds zegt: ‘Tjonge, het lijkt wel een religie.’ Dat is het ook, antwoord ik instinctief in mijn binnenste.

Naast dat Keiko op sommige vlakken wel erg extreem is in haar gedrag, heeft ze ook herkenbare trekken. Ze heeft een grote behoefte aan structuur. Die vindt ze gelukkig in de buurtsuper. Dit zette mij wel aan het denken, want ook in onze maatschappij wordt er soms op je neergekeken als je een wat ‘simpelere’ baan kiest. Terwijl veel mensen misschien vooral behoefte hebben aan overzicht en structuur. Waarom oordelen we er dan zo fel over als iemand 18 jaar op zo’n plek blijft werken? Hoe komt het dat we het zo gek vinden dat iemand niet een baan met meer uitdaging en afwisseling wil?

Het goede aan dit boek vond ik vooral hoe het reflecteert op identiteit, schaamte en ‘normaal zijn’. Daarnaast is de schrijfstijl heel toegankelijk en leest het boek makkelijk weg. Hierdoor voelt het af en toe wel wat té kort en vluchtig. Maar het is zeker een aanrader!

Rating: 4 out of 5.

Versluierde heuvels – Kazuo Ishiguro
De schrijver werd mij aangeraden bij mijn vorige blog met tips voor Japanse boeken en films. Versluierde heuvels kwam ik daarna tegen in de bibliotheek en het verhaal leek mij erg mooi. Vooral het mysterieuze aspect ervan trok mij aan.

Het boek gaat over een vrouw, Etsuko. Het verhaal is verdeeld in twee tijdsperiodes. De ene periode is tijdens Etsuko’s zwangerschap. De andere periode speelt zich af nadat haar dochter – waarvan ze toen zwanger was – zelfmoord heeft gepleegd en haar andere dochter bij haar op bezoek komt. De eerste periode speelt zich af net na de Tweede Wereldoorlog. In het verhaal zie je nog veel traditionele omgangsvormen terug tussen bijvoorbeeld man en vrouw. Dit vond ik heel interessant om te lezen. Verder ontmoet Etsuko tijdens haar zwangerschap een vrouw waar ze bevriend mee raakt. Ook hier wordt veel over verteld. Deze vrouw is zeer mysterieus en maakt bijzondere keuzes waar Etsuko soms wat door van slag raakt. Toch blijft Etsuko ingetogen en volgzaam, wat waarschijnlijk ook in de cultuur zit.

Het mooie aan dit boek vind ik de wisseling tussen de beide periodes. Zo krijg je eigenlijk een totaalplaatje van de hoofdpersoon. Ook zie je wat er allemaal verandert in één generatie. Daarnaast is het fantastisch hoe de schrijver werkt met spiegelingen. Zo wilde de vriendin van Etsuko destijds verhuizen naar Amerika en vond Etsuko dit een gek idee. Echter, Etsuko is later zelf ook geëmigreerd, naar Engeland.  Een andere spiegeling vindt plaats in de verdrinking. Om geen spoilers te geven, zal ik hier niet over uitweiden, maar het is interessant om hier op te letten in het boek! Wie verdrinken er en wie moet er dan toekijken?

Maar mijn man draaide zich om en zei: ‘Wat ben je aan het doen? Ik heb niet de hele ochtend, weet je.’ Hij schoof zijn theekopje naar voren. Ik ging weer zitten, schoof zijn vuile vaat aan de kant en schonk hem thee in.

Een kleine frustratie is dat er veel hiaten zitten in het boek en je niet alle informatie krijgt. Over een heel belangrijk aspect wordt niks verteld, terwijl ik hier wel op zat te wachten. Maar dit zou de bedoeling kunnen zijn van de schrijver. Het maakt het boek namelijk wel mysterieus. En misschien is het ook niet zo erg om af en toe zelf iets te moeten invullen. Of om tóch met wat vragen achter te blijven.

Rating: 4 out of 5.

Hebben jullie een van deze boeken gelezen? Of lijkt een van deze boeken jullie ook leuk? Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ideeën!